Crypto Market Cap: belangrijkste instrument bij kiezen van altcoins

Cryptocurrency Market Cap

 

Marketcap: De belangrijkste factor bij investeren incryptovaluta

Marketcap of marktkapitalisatie is het belangrijkste getal dat gerelateerd is aan cryptovaluta. Marketcap moet je dus goed bestuderen, want het is de makkelijkste factor die meetbaar is en ook nog eens begrijpelijk.

Marketcap is de waarde van alle munten van een bepaalde cryptovaluta op de markt op dit moment. Het komt er dus op neer dat de marketcap het product is van circulating supply en coin price:

Circulating supply x coin price= market cap

Als de circulating supply 1 miljard is en de coin price €1, dan is de market cap dus €1 miljard

De market cap is van vitaal belang omdat het de ROI (rendement) bepaald van een munt.

Een hoge market cap betekend dat er weinig ruimte is voor de coin price om te stijgen. Een lage market cap is een indicatie dat een munt verder kan groeien.

Weten wat de potentie van een munt is en hoever die kan groeien is goed om te weten omdat je daarmee je rendement kan uitrekenen en de juiste keus kan maken tussen munten. Men wil uiterraad het grootste rendement behalen.

ICO’s en Market Cap

De market cap kan je ook de potentiële waarde vertellen van een ICO (initial coin offering) en is één van de sterkste meetinstrumten die investeerders gebruiken om te bepalen hoe winstgevend een ICO kan zijn op korte en lange termijn.

Wat we kunnen stellen is:
Het is makkelijker om een groter rendement te zien bij een ICO met een lage market cap dan bij een ICO met een groter market cap. Natuurlijk zijn hier ook de sentimenten van de markt van invloed.

Wanneer je investeert in een cryptovaluta bij de ICO (bij de eerste uitgave van de munt) en het raakt de markt bij laten we zeggen een market cap van €5 miljoen tegenover een ICO met market cap van €100 miljoen, dan is het makkelijker om bij die market cap van €5 miljoen te groeien met 500% naar €25 miljoen dan dat de €100 miljoen ICO groeit naar €500 miljoen.

Sommige investeerders gebruiken de Market cap voor een koopjesjacht. Zij zoeken naar goede ICO’s of cryptovaluta met veel potentiële waarde en lage market cap. Dit zijn eigenschappen van een goede cryptovaluta die door de markt genegeerd zijn of nog niet ontdekt zijn.

Gedrags- en waardeinvestering met Market cap

Waarde- en gedragsinvesteerders (de 1 investeert puur voor waarde en de ander uit meerdere motieven zoals het geloof in de munt of technologie) geven veel aandacht aan de market cap want het geeft een indicatie van de zienswijze van investeerders op een bepaalde cryptovaluta.
Een hoge market cap kan een indicatie zijn dat investeerders de munt interessant vinden en dat ze bereid zijn er meer voor te betalen. Een lage cap is waarschijnlijk een indicatie dat een bepaalde valuta niet gewild is onder investeerders tegen geen enkele prijs.
Een analyse daarvan helpt dus investeerders om toekomstige koopjes uit te kiezen. Een lage market cap kan dus een indicatie zijn dat investeerders de potentiële waarde van de technologie achter de ICO niet begrijpen. Een hoge cap voor een andere ICO kan ook betekenen dat investeerders de technologie en potentie overwaarderen.

 

Er zijn ook zeer irrationele factoren die de market cap doen stijgen. Bij Bitcoin is het bijvoorbeeld het geval omdat de meesten erin investeerden puur en alleen omdat het hun bekend voorkomt. Ze zijn er bekend mij vanuit de media. De technologie erachter is ze niet bekend.
Sommigen denken dat bitcoin de enige cryptovaluta is waarin geïnvesteerd kan worden. Anderen vermijden investeringen in andere cryptovaluta omdat er zo nu en dan problemen opduiken bij de Bitcoin.
Deze en andere factoren hebben allemaal invloed op de market cap. Het is dus van belang om dit goed te begrijpen om een goed begrip te krijgen over de cap.